We współczesnym świecie młodzież, z natury w tym okresie skłonna do buntu i poszukiwania własnej drogi, narażona jest na niespotykany w swej dotychczasowej skali zalew treści z Internetu oraz reklam, kryzys tradycyjnych wartości, a także, wskazywane przez psychologów i pedagogów, kryzysy wewnętrzne.
Celem projektu jest opracowanie scenariuszy warsztatów dla młodzieży ze szkół średnich oraz przeprowadzenie ich w szkołach i ośrodkach młodzieżowych przede wszystkim w województwie mazowieckim.
Warsztaty mają na celu dostarczenie narzędzi wspierających krytyczne myślenie i poszukiwaniu prawdy przy pomocy rozumu, a więc odzielając targające nami emocje, fałszywe przekonania i nacisk środowiska. Takich narzędzi będziemy wspólnie szukać w filozofii klasycznej. Starożytni i średniowieczni myśliciele traktowali bowiem filozofię jako sztukę życia – życia mądrego i szczęśliwego. Nie dostarczali przy tym gotowych odpowiedzi, a wskazywali narzędzia do samodzielnego poszukiwania prawdy. Taka metoda wydaje się spójna z potrzebami młodych ludzi.
Na podstawie opracowanych scenariuszy i materiałów zostanie przeprowadzonych 100 warsztatów dla przynajmniej 2000 osób.
Podsumowaniem projektu będzie seminarium naukowe i raport (na podstawie ankiet ewaluacyjnych i obserwacji edukatorów) dotyczące potrzeb i zainteresowań młodzieży w zakresie praktycznej edukacji filozoficznej i doradztwa filozoficznego.
Projekt dofinansowano z programu Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki (nr umowy: POPUL/SN/0292/2023/01)
Nazwa zadania: „W poszukiwaniu mądrości” – warsztaty filozoficzne dla młodzieży
Wartość zadania: 100 190 zł
Wartość finansowania z Ministerstwa Edukacji i Nauki: 90 090 zł